Från 2D till 3D och tillbaka igen
Världen är platt! Ja denna diskussion verkar aldrig gå i graven, men huruvida jorden är rund eller platt är en helt annan diskussion. Däremot får alla som sagt att ”3D bara är en fluga” mer vatten på sin kvarn. Ja, eller i alla fall några små stänk kanske. För saken är den att när vi lämnade 2010 så började de flesta företag överge sina 3D former till att sakta gå tillbaka till 2D och här kommer en liten förklaring till varför vi troligen inte kommer att gå tillbaka till 3D logotyper igen.
Till att börja med så bör det kanske förklaras vad som menas med en 3D logotyp. Det har inget med 3D bio och snygga glajjor att göra. Utan om form. Ju längre fram i datorns utveckling vi kom desto mer kunde man göra med datorn. Allt blev extremt och det gällde att kunna göra en så avancerad logotyp som möjligt. Men problemet var att samtidigt som denna utveckling skedde så slog mobiltelefonerna ut datorerna i användning.
Så även fast vi nu kunde göra dessa coola logotyper så gick dem knappt att avläsa på en mobil där allt behövde vara så litet som möjligt. Det blev plottrigt. Ett väldigt bra exempel på det är applikationernas design genom åren. På bilden nedan har vi ett klassiskt exempel på webbläsaren Chrome av Google.
Att designen anpassas efter medium är inte första gång. Företag måste hela tiden anpassa sitt varumärke för de olika plattformar och mediautskott som används. I takt med digitaliseringen så har den grafiska profilen fått genomgå många olika skepnader för att på bästa sätt anpassas efter det nuvarande mediet. Så uttrycket ”less is more” har verkligen fått genomslag när det kommer till logotyper.
Filmbolaget Warner Bros är ett bra exempel på hur man kan utnyttja den nya förändringen. Under flera decennier så körde dem med samma logotyp. Vilket skapade en stor igenkänningsfaktor och starkt varumärke. Men så kom digitaliseringen och de har gjort en ny logotyp. Mottaget av den nya designen har varit överhängande negativ då dem flesta tycker den nya är platt och tråkigt. Men logotypen handlar mer om funktion idag och på våra smartphones så är den logotypen mycket tydligare än den gamla.
Även om en kan tycka att den nya officiella logotypen är platt och tråkig så har det i stället skapat utrymme för mer kreativitet. Detta är något som faktiskt pågått under en lång tid och ett väldigt bra exempel på det är Harry Potter filmerna. För även om logotypen kan inta olika skepnader så känns den igen ändå. I filmens värld kan logotypen få ännu mer kreativ frihet, medans vid publiceringar av bolaget och i andra företagssammanhang är logotypen mer neutral och står mer för själva företaget och inte för en specifik film.
Så världen är platt för all framtid?
Det är dåligt med spåkulor och ingen vet ju med säkerhet vart utvecklingen kommer ta vägen. Det som talar för en framtid med 3D skulle vara i hologramsammanhang men då är vi i den djupa delen av poolen och simmar. Än så länge ser vi ut att bli kvar med våra skärmar och smarta telefoner, där 2D utan tvekan är det bästa valet för att ge så tydliga upplevelser som möjligt till användaren.